mandag den 14. oktober 2013

Badaam Halwa / Mandel Halwa / Almond Halwa



Mandel Halwa Roser / Almond Halwa Roses

ENGLISH TRANSLATION IN YELLOW COLOUR TEXT :)

Er de ikke smukke mine Mandel Halwa roser ? De er ikke kunne smukke de smager også lækker.  Hvis I ikke ved hvad halwa er så læs her:  http://cupcakeluvs.blogspot.dk/2012/11/brd-halwa-bread-halwa.html.  

Hvert Eid prøver jeg at lave en ny dessert/ ret foruden de traditionelle retter som familien laver. I år overvejer at jeg tilføje en ny halwa. Hvis min familie læser det her, rolig der vil også være mors (min mor) traditionelle halwa.  :)  Ingen Eid uden Ami ji´s halwa. 

Jeg ville gerne lave en meget fast halwa, så jeg kunne lave forskellige figur. Jeg har længe vlile prøve at lave en mandel halwa med intense mandel smag, jeg har prøve kørt den her ny opskrift. Opskriften og noget af metoden er min mors, så ny er den helt ikke. Semolina er erstattet af mandel mel. Man kan købe mandel mel, jeg køber min hos Mughal Foodstore på Vesterbro. Der er meget mere for pengene der. Eller man kan selv male mandlerne. Min prøve Badaam Halwa blev rigtig god, synes jeg selv. Den havde den intense mandel smag og den holdt formen. Opskriften følger neden under.

English :
Dont you think that my Almond Halwa roses gorgeous ? They are not only gorgeous but also so tasty. If you dont know what halwa is, read here : http://cupcakeluvs.blogspot.dk/2012/11/brd-halwa-bread-halwa.html

Every year for Eid, I try to make a new dessert/ dish besides the traditionals ones we make. This year I am thinking of adding a new halwa. For my family reading this, fear, there not thre wil also be moms halwa ( my mom). No Eid without Ami ji´s halwa.  
  
I have been test driving a new halwa recipe with almonds. I have been wanting to make a intense almond flavour halwa for long. And I also wanted it to be very firm so I could mould it in to any shape. Well the recipe is not all new, it is my mothers recipe and some of the method is hers. I am useing almond miel  (almond grinded ), instead of  semolina. You can buy almond flour or you can make it your self. My testing was suberb, if I have to say it my self. I god the very intense flavour as iIwanted and the halwa kept its shape efter taking out of the moulds. Recipes fallows.......

Ingredienser/ Ingredients 
250 gr mandel mel, siet / 250 gr almond miel, sifted
100 gr smør / 100 gr butter
200 gr sukker / 200 gr sugar
100 ml usødet kondenseret mælk/ unsweetend condencsed milk
150 ml sødmælk / 150 ml whole milk
10 kardemomme / 10 green cardemommes,
evt ½ tsk mandel essens / ½ tsp almond extract, optional. 

tips : man kan erstatte den kondenseret mælk med almindelig mælk. man skal være opmærksom på at bruge lidt mere tid på at gøre halwa´en fast. 
Hvis man vil gerne vil have lidt mindre mandel smag, anbefales at erstatte noget af mandel mel med fin semolina.

tips : you can use all whole milk instead of condensed milk. It will take a bit longer to get the halwa firm.
If you want a less intense almond taste you can replace some of the almond miel with fine semolina. 



Smelt smør på en pande, tilsæt mandel mel og steg til det begynder og dufte og får lidt farve. Tilsæt så sukkeret og forsæt med at rør rundt til sukker er smeltet.

Melt butter on a pan, add almond miel og cook undtil it get a bit colour and gets fragrant. Add sugar and keep stirring until sugar melts.



Tilsæt begge typer mælk og stødt kardemomme under omrøring. Tilsæt også mandel essense hvis det bruges. 

Add both type og milk and grinded cardemommes while you stirr, also add almond extract if useing so.

Forsæt med at rør rundt indtil halwa´en begynder at tyknes. Det tog ialt ca 12 minutter på min komfur.

Keep stirring until the halwa thickens. it tool something like 12 minuts on my stowe.


Mens halwa´en stædigvæk er varm kommes, den i den ønskede form.  Her i en firkantet form belagt med bagepapir.  Når den afkøles skær den i firkanter. Jeg brugte mini rose form til at lave min roser. Fik desværre ikke taget billedet  af det. 

While the halwa stil is hot , put i the desired mould. if you like here in a squre mould, lined with baking paper. Cut in to squre pieces , when is cooled and firm. 
I used rose moulds to make mine roses, but i forgot nto take a picture of that. 




Badaam Halwa. Eid Mubarik. Alle mine muslim læser og venner ønskes en velsignet og glædelig  Eid. Til resten af mine læser og venner også ønsker om en smuk dag.  Husk mig i jeres bønner........

Enjoy Badaam Halwa. To all my muslim readers and friends. Eid Mubarik, I wish you a very blessed and joyful eid with your loved ones. To rest of you my friends and readers also wishes for a very beautiful day. Remember me in your prayers.............

















Ingen kommentarer:

Send en kommentar